Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka). Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Akceptuję! Jak wyłączyć pliki cookies...

kobitka_sama
Dziecięca Akademia Artystyczna
Młodzieżowa Akademia Artystyczna
Plenery Wyjazdowe

Zajęcia plastyczne dla dzieci, nauka rysunku i innych technik plastycznych

NOWA OFERTA !

Dziecięca Akademia Artystyczna w chwili powstania w 1996 roku rozpoczęła swoją działalność oferując zajęcia artystyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym.  Od nowego roku szkolnego 2015/2016 rozszerzyliśmy swoją ofertę o zajęcia z plastyki dla dzieci w wieku 5 i 6 lat.

Priorytety uwzględniane podczas zajęć plastycznych skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym:

  • profesjonalne kierowanie rozwojem wyobraźni i aktywności twórczej dziecka,  jego kreatywności i przygotowanie do dalszej edukacji plastycznej w szkole;
  • wychowanie plastyczne przez uświadomienie podstawowych pojęć między innymi takich jak: estetyka i etyka artystyczna, symbolika kolorów i kształtów;
  • rozwój motoryczny dziecka w aspekcie nauczania umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami plastycznymi (kreda, ołówek, kredki, mazaki, pędzle i pędzelki, szpachle, nożyczki i nożyki do wycinania kształtów prostych i skomplikowanych) oraz materiałami plastycznymi (papier, karton, tektury, kleje, farby (akwarelowe, plakatowe, akrylowe i olejne), glina, modelina, gips, drewno, papier machete, masa solna, tkaniny, drobne ozdoby, drut itp.;
  • umiejętność wyboru materiałów;
  • realizacja programu poprzez rysowanie, malowanie, lepienie, wycinanie, kształtowanie przestrzenne, łączenie różnych form w całość;
  • nauka współpracy z grupą – wykonywanie wspólnie jednego większego zadania (makieta miasta, duży plakat wieloskładnikowy, lalki, maski, stroje, układy figuralne i kompozycje abstrakcyjne);
  • planowanie i wykonawstwo prac dwuwymiarowych – płaskich i przestrzennych;
  • rozwój emocjonalny dziecka w aspekcie samodzielnego realizowania podjętych tematów; zwracamy uwagę na skupienie i spostrzegawczość;
  • nauka nowych pojęć do opisu otaczającego nas świata i otaczającej nas rzeczywistości;
  • nauka autoprezentacji oraz umiejętności dialogu z animatorem;
  • nauka „czytania” obrazów czyli nazywać wszystkie elementy w nim zawarte i wyrażania emocji wywołanych jego analizą;
  • ocena estetyczna pracy;
  • umiejętność pracy w grupie rówieśniczej.

ZAPRASZAMY!


Dalej w programie jak dotychczas: Zajęcia plastyczne w Dziecięcej Akademii Artystycznej są adresowane do dzieci w wieku 7 – 12 lat (II – VI klasa Szkoły Podstawowej) w dwóch grupach wiekowych; obejmują one zagadnienia z zakresu działalności artystycznej: malarstwo, rysunek, grafika, rzeźba oraz projektowanie.

Cel  nauczania:

  • pobudzenie świadomości estetycznej, wyobraźni i twórczej ekspresji dzieci;
  • rozwój kreatywności i swobody wypowiedzi artystycznej;
  • kształcenie sprawności manualnej, cierpliwości i koncentracji;
  • wzrost satysfakcji i zadowolenia z twórczej pracy oraz  poprawa pewności siebie.

Treść nauczania:

  • środki wyrazu plastycznego: barwa, linia, plama, forma, światło, nasycenie, kontrast;
  • komponowanie na płaszczyźnie: proporcja, operowanie kreską, plamą, walorem, światłocieniem;
  • ukazanie przestrzeni: różne sposoby przedstawienia perspektywy, głębi;
  • zadania rysunkowe oraz malarskie, mające na celu naukę wnikliwej obserwacji otaczającej nas rzeczywistości oraz w oparciu o wyobraźnię.

Sposoby uzyskania celu kształcenia:

  • krótkie wprowadzenie nt. zadania czekającego podopiecznych DAA;
  • omówienie techniki;
  • nawiązanie (ewentualnie) do wiedzy z historii sztuki;
  • samodzielna praca twórcza ucznia, przy częstej korekcie indywidualnej i zbiorowej;
  • oprawa (przy mniejszych formatach) przez ucznia pracy w samodzielnie wykonane passe-partout;
  • kontynuacja cyklu, cieszącego się dotąd dużą popularnością  – „Mistrzowie w oczach dziecka”, poświęconemu dziełom wielkich malarzy; cykl ma na celu zapoznanie Uczniów z ich twórczością i zapamiętanie jej poprzez naukę kopiowania;
  • relacja nauczyciel – rodzic poprzez dokładny pisemny opis lekcji: temat pracy, cel zadania, technika, materiały plastyczne wykorzystane do realizacji tematu itp. przesyłany bezpośrednio na adresy e-mailowe podane przez rodziców.

Stosowane techniki:

  • rysunek: ołówek, węgiel, sepia, sangwina, biała pastel, cienkopis i flamaster;
  • malarstwo: techniki wodne: tempera, akwarela, akryl; technika olejna (przede wszystkim na plenerach); pastel (olejna, sucha i woskowa); ołówek kredkowy;
  • kolaż i techniki mieszane, wyklejanka;
  • rzeźba: glina, modelina.

Tematy wiodące: martwa natura, detal, reprodukcja, pejzaż, zadania z wyobraźni. Obowiązkowy ekwipunek ucznia:

Lekcje stacjonarne w ciągu roku szkolnego:

  • sztywna i gładka teczka formatu A3 – do przechowywania i transportu prac;
  • paczka nawilżających chusteczek;
  • ubiór dostosowany do swobodnej pracy plastycznej;
  • zmiana obuwia w okresie jesienno-zimowym;
  • ubiór dostosowany do warunków lokalowych (ponad 120-metrowa powierzchnia wymaga cieplejszego ubioru bez względu na porę roku).

Lekcje plenerowe:

  • sztywna i gładka teczka formatu A3;
  • składane krzesełko typu “wędkarskiego”;
  • duża paczka nawilżających chusteczek;
  • fotograficzny aparat cyfrowy (ew. aparat w telefonie komórkowym);
  • ubiór dostosowany do warunków pogodowych (w dni mocno nasłonecznione – obowiązkowe nakrycie głowy);
  • ewentualnie środki owadobójcze (na meszki, komary etc.).
Lekcje muzealne dla Grupy I i II  Dziecięcej Akademii Artystycznej:
  • październik: STAROŻYTNOŚĆ.
  • listopad: ŚREDNIOWIECZE. O stylu romańskim i gotyckim, formy i funkcje dzieł w średniowieczu;
  • grudzień: RENESANS i BAROK. Oblicza portretu, symbolika martwych natur i scen rodzajowych;
  • styczeń/luty: FERIE ZIMOWE
  • styczeń/luty: U PROGU KLASYCYZMU. Sztuka czasów Stanisława Augusta i akademickie doktryny, hierarchie, zasady;
  • marzec: SZTUKA XIX WIEKU. ROMANTYZM i HISTORYZM. Piotr Michałowski i polscy malarze historyczni;
  • kwiecień: SZTUKA 2 POŁOWY XIX WIEKU. Różnorodne oblicza sztuki Młodej Polski;
  • maj: SZTUKA XX I XXI WIEK. Sztuka kontrastów.

Lekcje muzealne dla Grupy III Dziecięcej Akademii Artystycznej:

  • zajęcia mają na celu przede wszystkim kształtowanie nawyków obcowania ze sztuką
  • nauka patrzenia i interpretacji dzieł sztuki
Akademia Artystyczna oraz Dział Edukacyjny Muzeum Narodowego zastrzega sobie możliwość zmiany tematu poszczególnych lekcji muzealnych.
DODATKOWE INFORMACJE W MENU STRONY