Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka). Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Akceptuję! Jak wyłączyć pliki cookies...

kobitka_sama
Dziecięca Akademia Artystyczna
Młodzieżowa Akademia Artystyczna
Plenery Wyjazdowe

Rysunek, malarstwo…

Warsztaty plastyczne w Młodzieżowej Akademii Artystycznej są adresowane do wszystkich chętnych, którzy chcą rozwinąć swoje zainteresowania plastyczne i skorzystać z fachowości pedagogów prowadzących nasze zajęcia. Warsztaty przygotowują do pozytywnego zdania egzaminów wstępnych do szkół artystycznych; o jakości naszych zajęć świadczą bardzo wysokie statystyki zdawalności. Zapraszamy młodzież pragnącą kontynuować edukację artystyczną w Liceum Plastycznym im. Wojciecha Gersona w Warszawie na ul. Smoczej 6 lub innych szkołach o profilu plastycznym lub artystycznym.

Profesjonalne warsztaty dla młodzieży z klas II i III gimnazjalnych i klas VII S.P. (po reformie) (13 – 15 lat)

Czas trwania sobotnich zajęć:

1 godzina lekcyjna – zajęcia z historii sztuki
2,5 godziny zegarowe - zajęcia praktyczne
Podczas każdego spotkania będą realizowane tematy z: rzeźba/rysunek/malarstwo/grafika/projektowanie
oraz 1 godzina zegarowa w miesiącu – lekcja muzealna na terenie Muzeum Narodowego lub innego Muzeum z historykiem sztuki.

Zajęcia obejmują zagadnienia z zakresu działalności artystycznej: malarstwo, rysunek, grafika, rzeźba, projektowanie oraz z wiedzy z historii sztuki.

Treść nauczania

Rysunek:

  • forma: jej charakter;
  • walor: gradacja szarości od bieli do pełnej bieli;
  • Światłocień: światło naturalne, sztuczne, punktowe;
  • kreska i plama w ogólnym wyrazie pracy;
  • kompozycja: otwarta, zamknięta; dynamiczna, statyczna; równowaga, skala, przedstawienie hierarchii ważności;
  • przestrzeń: plastyczne różnice odległości, perspektywa powietrzna i geometryczna;
  • materia: rodzaje, sposób kształtowania różnic.

Malarstwo:

  • kolor: relatywizm barw, nasycenie barwy, walor w kolorze, światłocień, kontrast, harmonia;
  • przestrzeń w malarstwie: perspektywa malarska, głębia;
  • kompozycja: otwarta, zamknięta; dynamiczna, statyczna; konstrukcja, równowaga, skala, rytm;
  • ukazanie przestrzeni: różne sposoby przedstawienia perspektywy, głębi;
  • zadania rysunkowe oraz malarskie mające na celu naukę wnikliwej obserwacji otaczającej nas rzeczywistości oraz w oparciu o wyobraźnię;
  • uświadomienie ucznia o związku dzieła sztuki z człowiekiem: jego wnętrzem, emocjami, stosunkiem do innych, jego wiedzą i świadomością.
Sposoby uzyskania celu kształcenia:
  • krótkie wprowadzenie nt. zadania
  • omówienie techniki
  • samodzielna praca twórcza ucznia przy częstej korekcie indywidualnej i zbiorowej*
* Korekta indywidualna - jako wskazanie błędu w tworzonej pracy przez ucznia, zakończona jest sugestią, a nie poleceniem, gdyż powstająca praca jest integralną częścią jego osobowości twórczej. Akceptując ową sugestię, autor może wzbogacić o nieznane mu doświadczenia twórcze, które uczeń akceptując włączy do własnej wypowiedzi plastycznej. Stąd czas poświęcony uczniowi przez prowadzącego ma tak duże znaczenie.
* Korekta zbiorowa - daje możliwość oceny własnej pracy w konfrontacji z innymi pracami kolegów. Łatwiej w ten sposób zauważyć własne niedoskonałości, jednocześnie ulec urokowi cudzego spojrzenia i oceny artystycznej pozostałych. Na tym przede wszystkim polega wyższość zajęć grupowych nad korepetycjami indywidualnymi.
 
Stosowane techniki:
  • rysunek: ołówek, węgiel, sepia, sangwina, biała pastel;
  • malarstwo: techniki wodne: tempera, akwarela, akryl;
    pastel (olejna, sucha i woskowa); ołówek kredkowy;
  • rzeźba: glina, modelina.

 

Historia sztuki

Zajęcia z historii sztuki są przede wszystkich przygotowaniem do egzaminu z tego przedmiotu.

Lekcje z historii sztuki odbywają się jako lekcje muzealne przede wszystkim na terenie Muzeum Narodowego oraz jako lekcje stacjonarne.

Program lekcji muzealnych realizowanych raz w miesiącu:

  • Zapoznanie się ze sztuką od czasów najdawniejszych po współczesność;
  • Bezpośredni kontakt z dziełami sztuki;
  • Poznanie podstawowej terminologii i wybranych zagadnień;
  • Poznanie artystów  i ich dzieł na przykładzie zbiorów muzealnych znajdujących się w stałych galeriach Muzeum;
  • Wskazana obecność na znaczących wydarzeniach ekspozycyjnych we wszystkich muzeach

 


Obowiązkowy ekwipunek ucznia:

Lekcje stacjonarne w ciągu roku szkolnego:

  • sztywna teczka formatu 50/70 – do przechowywania/transportu prac;
  • ubiór dostosowany do swobodnej pracy plastycznej;
  • duża paczka nawilżających chusteczek;
  • podręcznik do historii sztuki obowiązujący w gimnazjum – praca w domu;
  • zmiana obuwia w okresie jesienno-zimowym;
  • ubiór dostosowany do warunków lokalowych (ponad 120-metrowa powierzchnia wymaga cieplejszego ubioru bez względu na porę roku).

Lekcje plenerowe:

  • sztywna i gładka teczka formatu A3 jako podkładka;
  • składane krzesełko np. typu “wędkarskie”;
  • duża paczka nawilżających chusteczek;
  • fotograficzny aparat cyfrowy (ew. aparat cyfrowy w telefonie komórkowym);
  • ubiór dostosowany do warunków pogodowych
  • ewentualnie środki owadobójcze (na meszki, komary etc.).