Program nauczania dzieci


Cel kształcenia

  • doskonalenie umiejętności plastycznych;
  • pobudzenie świadomości estetycznej, wyobraźni i twórczej ekspresji;
  • wpływanie na rozwój kreatywności i swobody wypowiedzi artystycznej poprzez nieskrępowaną ekspresję plastyczną;
  • zyskanie zdolności kreatywnego myślenia;
  • pogłębianie sprawności manualnej, wyrabianie cierpliwości i koncentracji;
  • zwiększenie satysfakcji i zadowolenia z twórczej pracy oraz  poprawienie pewności siebie i wiary we własne możliwości;
  • zwiększanie poczucia własnej wartości;
  • przekazanie wiedzy na temat sztuk plastycznych z elementami historii sztuki;
  • nauka kultury osobistej

Treść kształcenia

  • środki wyrazu plastycznego: barwa, linia, plama, forma, światło, nasycenie, kontrast;
  • komponowanie na płaszczyźnie: proporcja, operowanie kreską, plamą, walorem, światłocieniem;
  • ukazanie przestrzeni: różne sposoby przedstawienia perspektywy oraz głębi;
  • zadania plastyczne mające na celu naukę wnikliwej obserwacji otaczającej nas rzeczywistości oraz w oparciu o wyobraźnię.

Sposoby uzyskania celu kształcenia

  • informacja na temat zadania;
  • omówienie techniki;
  • samodzielna praca twórcza ucznia, przy częstej korekcie indywidualnej i zbiorowej;
  • przekazywanie informacji poprzez notowanie ważnych zagadnień w zeszycie
  •  kontynuacja cyklu „Mistrzowie w oczach dziecka”, poświęconemu dziełom wielkich malarzy; (zapoznanie uczniów z ich twórczością i zapamiętanie jej poprzez naukę kopiowania);
  • relacja “nauczyciel-rodzic
    poprzez pisemny opis lekcji:
    temat pracy, cel zadania, technika, materiały plastyczne wykorzystane do realizacji tematu itp. przesyłany bezpośrednio na adresy e-mailowe rodziców.

Stosowane techniki

  • rysunek: ołówek, węgiel, sepia, sangwina, biała pastel, cienkopis i flamaster;
  • malarstwo: techniki wodne: tempera, akwarela, akryl; technika olejna (przede wszystkim na plenerach); pastel (olejna, sucha i woskowa); ołówek kredkowy;
  • kolaż i techniki mieszane, wyklejanka;
  • rzeźba: glina, modelina
  • i inne

tematy wiodące

martwa natura, detal, pejzaż, zadania z wyobraźni, reprodukcja


Obowiązkowy ekwipunek ucznia

Lekcje stacjonarne w ciągu roku szkolnego

  • sztywna i gładka teczka formatu A3 – do przechowywania i transportu prac;
  • paczka nawilżających chusteczek;
  • ubiór dostosowany do swobodnej pracy plastycznej
  • ubiór dostosowany do warunków lokalowych (ponad 120-metrowa powierzchnia wymaga cieplejszego ubioru bez względu na porę roku)

Lekcje plenerowe

  • sztywna i gładka teczka formatu A3;
  • składane krzesełko typu “wędkarskiego”;
  • duża paczka nawilżających chusteczek;
  • fotograficzny aparat cyfrowy (ew. aparat w telefonie komórkowym);
  • ubiór dostosowany do warunków pogodowych (w dni mocno nasłonecznione – obowiązkowe nakrycie głowy);
  • środki owadobójcze (na meszki, komary etc.)

Od 1997 r.  Akademia Artystyczna działa pod patronatem Oddziału Warszawskiego Polskiego Stowarzyszenia i Pedagogów Animatorów KLANZA