Program nauczania dzieci
Cel kształcenia
- doskonalenie umiejętności plastycznych;
- pobudzenie świadomości estetycznej, wyobraźni i twórczej ekspresji;
- wpływanie na rozwój kreatywności i swobody wypowiedzi artystycznej poprzez nieskrępowaną ekspresję plastyczną;
- zyskanie zdolności kreatywnego myślenia;
- pogłębianie sprawności manualnej, wyrabianie cierpliwości i koncentracji;
- zwiększenie satysfakcji i zadowolenia z twórczej pracy oraz poprawienie pewności siebie i wiary we własne możliwości;
- zwiększanie poczucia własnej wartości;
- przekazanie wiedzy na temat sztuk plastycznych z elementami historii sztuki;
- nauka kultury osobistej
Treść kształcenia
- środki wyrazu plastycznego: barwa, linia, plama, forma, światło, nasycenie, kontrast;
- komponowanie na płaszczyźnie: proporcja, operowanie kreską, plamą, walorem, światłocieniem;
- ukazanie przestrzeni: różne sposoby przedstawienia perspektywy oraz głębi;
- zadania plastyczne mające na celu naukę wnikliwej obserwacji otaczającej nas rzeczywistości oraz w oparciu o wyobraźnię.
Sposoby uzyskania celu kształcenia
- informacja na temat zadania;
- omówienie techniki;
- samodzielna praca twórcza ucznia, przy częstej korekcie indywidualnej i zbiorowej;
- przekazywanie informacji poprzez notowanie ważnych zagadnień w zeszycie
- kontynuacja cyklu „Mistrzowie w oczach dziecka”, poświęconemu dziełom wielkich malarzy; (zapoznanie uczniów z ich twórczością i zapamiętanie jej poprzez naukę kopiowania);
- relacja “nauczyciel-rodzic
poprzez pisemny opis lekcji:
temat pracy, cel zadania, technika, materiały plastyczne wykorzystane do realizacji tematu itp. przesyłany bezpośrednio na adresy e-mailowe rodziców.
Stosowane techniki
- rysunek: ołówek, węgiel, sepia, sangwina, biała pastel, cienkopis i flamaster;
- malarstwo: techniki wodne: tempera, akwarela, akryl; technika olejna (przede wszystkim na plenerach); pastel (olejna, sucha i woskowa); ołówek kredkowy;
- kolaż i techniki mieszane, wyklejanka;
- rzeźba: glina, modelina
- i inne
tematy wiodące
martwa natura, detal, pejzaż, zadania z wyobraźni, reprodukcja
Obowiązkowy ekwipunek ucznia
Lekcje stacjonarne w ciągu roku szkolnego
- sztywna i gładka teczka formatu A3 – do przechowywania i transportu prac;
- paczka nawilżających chusteczek;
- ubiór dostosowany do swobodnej pracy plastycznej
- ubiór dostosowany do warunków lokalowych (ponad 120-metrowa powierzchnia wymaga cieplejszego ubioru bez względu na porę roku)
Lekcje plenerowe
- sztywna i gładka teczka formatu A3;
- składane krzesełko typu “wędkarskiego”;
- duża paczka nawilżających chusteczek;
- fotograficzny aparat cyfrowy (ew. aparat w telefonie komórkowym);
- ubiór dostosowany do warunków pogodowych (w dni mocno nasłonecznione – obowiązkowe nakrycie głowy);
- środki owadobójcze (na meszki, komary etc.)
Od 1997 r. Akademia Artystyczna działa pod patronatem Oddziału Warszawskiego Polskiego Stowarzyszenia i Pedagogów Animatorów KLANZA